Опис досвіду


Розвиток інтелектуальної і творчої обдарованості учнів

на уроках та в позакласній роботі з історії


Найважливіше завданняшколи –  розкрити творчіздібності, обдарування,
таланти всіх вихованців.

В.Сухомлинський

Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед кожним педагогічним колективом стоїть завдання, спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для розвитку всебічно обдарованої молоді.
Робота з обдарованими є одним із варіантів конкретної реалізації права особистості на індивідуальність, унікальність, внутрішню свободу, особистісну самореалізацію. На сучасному етапі розвитку суспільства подальшого розв’язання потребує проблема забезпечення особистісної, соціальної самореалізації та професійного самовизначення обдарованих дітей у нових соціально-економічних умовах. Саме тому в системі освіти XXI століття великого значення набуває робота з обдарованими дітьми.
Підвищений інтерес до проблем навчання й розвитку обдарованих дітей не лише в науковому середовищі, а й у суспільстві загалом і має свою історію. Так, у Європі ця проблема серйозно розглядається з початку минулого століття, а в 1975 р. створено Всесвітню раду з питань обдарованості  дітей.
Окремі аспекти роботи з обдарованими учнями досліджували вітчизняні та зарубіжні вчені:
-  підвищена пізнавальна активність (О.Матюшкін, Г.Уолберг, Р.Семенова – Пономарьова);
-  здатність тривалий час концентрувати увагу на проблемі та пошуках та пошуках її розв’язання (Л.Туктаєва, Ю.Гільбух);
-  раннє усвідомлення мети і цілей своєї діяльності (С.Рашер, Н.Лейтес);
-  яскраво виражена незалежність, надання переваги індивідуальній роботі перед груповою, індивідуалізм (Ю.Гільбух);
-  почуття самоповаги, самоусвідомлення, творчої сили та вміння контролювати себе (Е.Торранс, О.Матюшкін).
-  здатність вийти за рамки завдання (Д.Богоявленська, Л.Туктаєва).
Моделюючи систему роботи з обдарованими дітьми, слід звернутися до ідей В.О.Сухомлинського та створеного ним досвіду роботи Павлиської школи, широко представленого в  працях «Павлиська середня школа», «Серце віддаю дітям», «Народження громадянина», «Сто порад учителеві», «Розмова з молодим директором школи»; у статтях «Людина неповторна», «Суспільство і вчитель», «Розвиток індивідуальних здібностей і нахилів учнів», «Праця, покликання, щастя», «Урок і знання», «Вчити вчитися» та інших.
Маю переконання, що кожний справжній вчитель повинен формувати власну педагогічну систему, яка допоможе створити найкращі умови для отримання знань учнями, перетворення здобутих знань у переконання і  вміння застосовувати їх у життєвих ситуаціях.
Метою роботи сучасного педагога має бути виховання зацікавлених, активних громадян України, які вміють аналізувати та з історичної точки зору оцінювати суспільно-політичні події, мають позитивні мотиви активної участі в суспільному житті. Організація роботи з обдарованими учнями є досить актуальною в сучасній українській школі. Кожна дитина від природи наділена конкретними здібностями. Щоб ці здібності розкрилися протягом життя і дитина мала змогу їх реалізувати на користь собі і суспільству, необхідно допомогти їй відшукати в собі найкраще і створити умови для самовдосконалення. Випускники школи повинні бути підготовленими до нових суспільних відносин, до зустрічі з труднощами в умовах конкурентної діяльності, соціально захищеними, морально стійкими. Дуже важливо, щоб вони були здатні до безупинного саморозвитку. Розширення кругозору, пошук нових знань, розвиток умінь самостійного здобуття інформації стали нагальною потребою сучасності.
Одне з найважливіших завдань педагога– обрати педагогічні стратегії, що дадуть можливість розкрити обдарованість дитини, забезпечать здатність учня ефективно діяти за межами навчальних ситуацій, продуктивно розв’язувати в повсякденному житті реальні проблеми.
Важливою частиною організації навчально-виховного процесу з обдарованими дітьми є виявлення потенційних можливостей розвитку учня.
При цьому особливу увагу звертаю наряд характерних особливостей, які притаманні обдарованим дітям:
·       обдаровані діти мають добру пам’ять, особистий світогляд;
·       в обдарованих дітей добре розвинута свідомість;
·       обдаровані діти, як правило, дуже активні і завжди чимось зайняті;
·       обдаровані діти наполегливі в досягненні результату у сфері, яка їх цікавить, для них характерний творчий пошук;
·       вони хочуть вчитися і досягають у навчанні успіхів, навчання дає їм задоволення;
·       вони вміють критично оцінювати навколишню дійсність і прагнуть проникнути у суть речей і явищ, вміють фантазувати;
·       вони із задоволенням виконують складні і довгострокові завдання;
·       вміють розкривати взаємозв’язки між явищами і сутністю, індуктивно і дедуктивно мислити, володіють логічними операціями, систематизують, класифікують і узагальнюють їх.
Моя система роботи з виявлення обдарованих дітей передбачає:
·         попередню діагностику сформованості інтелектуальних умінь;
·       спостереження за роботою учнів на уроках історії та позакласних заходах;
·       аналіз результатів виконання самостійних, творчих робіт;
·       аналіз результатів участі учнів в олімпіадах, конкурсах, турнірах
Розвиток обдарованості може бути ефективнішим при дотриманні певних умов, зокрема:
- своєчасної діагностики інтелектуальних особливостей і здібностей учня;
- гуманного співробітництва учителя та учня;
- взаємодію педагогів і батьків;
- забезпечення учневі права на пошук і помилку без зниження  оцінки;
- надання можливості виправлення помилки і підвищення оцінки.
Кожна обдарована дитина – індивідуальність, що потребує особливого підходу. Саме тому навчання і виховання обдарованих учнів намагаюся здійснювати з опорою на такі дидактичні принципи:
·                   індивідуалізації і диференціації навчання;
·                   довіри і підтримки;
·                   залучення обдарованих учнів до участі у різноманітних навчальних,   позаурочних та позакласних заходах з історії.
Для якісної організації роботи з обдарованими дітьми також використовую відповідні стратегії навчання:
·                     прискорення  (передбачає збільшення темпу освоєння навчального матеріалу);
·                     інтенсифікація (передбачає зміну не темпу засвоєння, а збільшення обсягу навчального матеріалу, тобто підвищення інтенсивності навчання).
Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової, розвиваючої, творчої діяльності.
Формами роботи з обдарованими учнями є урочна діяльність, позаурочна діяльність та позакласна діяльність.
Урочна діяльність включає в себе фронтальну (бесіди, дискусії, дебати, організаційно–діяльнісні ігри, рольові ігри, шкільні лекції, семінарські заняття тощо), групову (парні, постійні групи з переміною функцій їх учасників) та індивідуальну форми навчання. Щоб розвинути інтелектуальну і творчу обдарованість учнів на уроці, використовую дослідницькі методи роботи для створення умов постійного включення учнів у ситуації, в яких вони повинні висловлювати свою думку, наводити на її захист аргументи, докази, користуватися здобутими знаннями; ставити запитання вчителеві, товаришам, з'ясовувати незрозуміле, поглиблювати процес пізнання; опонувати та рецензувати відповіді однокласників, вносити корективи і давати поради; класифікувати й узагальнювати матеріал, застосовувати зіставлення та аналогії, робити висновки; давати об’єктивні оцінки історичним подіям у конкретних життєвих ситуаціях; виконувати завдання, які розраховані на читання додаткової літератури, першоджерел; вільно вибирати та виконувати завдання переважно пошукового та творчого характеру; залучатися до самоперевірки й аналізу особистих пізнавальних і практичних дій.Саме це відбувається на таких уроках, як урок-подорож, урок-гра, урок-суд, урок-прес-конференція та ін. Щоб урізноманітнити роботу з обдарованими учнями, зазвичай використовую такі форми роботи: рольові тренінги, «мозкові штурми», інтелектуальний марафон. Для обдарованих дітей спеціально розробляю завдання підвищеної складності, завдання не фактологічного, а творчого характеру. Вони орієнтують учня на розвиток навичок роботи з історичними джерелами, картами, документами, ілюстраціями. Для уроків узагальнення вивченого матеріалу широко використовую таку форму навчального контролю, як залік. При цьому обдаровані діти надають допомогу  в його організації і самі виступають в ролі консультантів та експертів, здійснюють самооцінку діяльності на уроці.Це піднімає їх авторитет у класному колективі і відповідно стимулює у них інтерес до історії.
Важливою в організації навчально-виховного процесу з обдарованими учнями є диференціація домашнього завдання. Зокрема використовую такі види завдань:
- прийом «творче завдання» (зазвичайвоновиконується за бажанням і стимулюєтьсявчителемвисокоюоцінкою і похвалою; діапазонтворчихзавдань широкий. Наприклад,учням пропонується скласти кросворд, написати есе, створити синквейнта ін.);
- прийом «особливе завдання»бдаровані учніотримують право на виконання особливо складного завдання. Виконуєтьсявононайчастіше в зошиті, міститьтренувальні і творчізавданняпідвищеноїскладності);
 - прийом «енциклопедист»(передбачаєсамостійний пошук  учнемдодаткового матеріалу  для вирішення ускладнених завдань або доповнення розповіді вчителя на уроці);
- прийом «молодий  учитель» (учні отримують випереджувальні завдання і під час уроку доповнюють розповідь вчителя, беруть участь в організації та проведенні різних етапів уроку).
Значну роль в активізації роботи з обдарованими дітьми відводжу домашнім завданням у формі дослідження, а саме:
- скласти міні-твір з використанням історичних документів за відповідною темою;
- проаналізувати текст документів та скласти конспект певної теми за опорними сигналами;
- скласти різнорівневі запитання до теми, знайти «цікавинки», скласти термінологічний словничок.
Наступна складова частинамоєї педагогічної роботи в гімназії з обдарованими дітьми – це  позаурочна навчально-пізнавальна діяльність учнів, спрямована на оволодіння ними фактичним матеріалом, який використовують на наступних уроках, а також на закріплення, розширення, поглиблення і застосування певної частини змісту після її вивчення.Система  позаурочної роботи включає :
-додаткові  індивідуальні заняття навчального, розвивального і корегую- чого спрямування;
- групову роботу, зокрема факультативні заняття та роботу в секції гімназійного наукового товариства;
- інтелектуально-творчу дослідницьку роботу з підготовки обдарованих учнів до олімпіад та турнірів юних істориків.
Форми і методи позаурочної роботи дозволяють виявляти й розвивати обдарованих учнів на заняттях гуртків, на конкурсах, олімпіадах, а також через систему виховної роботи.Використовую такі види позаурочної роботи:  практикуми, підготовку учнівських повідомлень, проектів, презентацій, «мандрівки в світ давніх цивілізацій», «екскурсії на виставки технічних досягнень різних століть», «подорожі історико-географічними регіонами України» та ін.
Важливим третім складником моєї роботи з обдарованими  учнями – є позакласна робота, яка дає можливість розвивати індивідуальні інтереси дітей, їхні здібності, нахили, формувати стійкі потреби у самостійному пізнанні.Велика робота з розвиткутворчихздібностейучнівведетьсяпід час проведенняпозакласнихзаходів, особливо під час проведенняінтелектуальнихмарафонів, предметнихтижнів. Ефективними формами позакласної роботи є такі інтелектуальні ігри: «Що? Де? Коли?», «Слабка ланка»,«За сімома печатями», а також предметні вікторини, квести. Цікавими напрямками моєї співпраці з обдарованими учнями стали підготовка до турнірів юних істориків, учнівських краєзнавчих конференцій, історичних дебатів.
Робота з обдарованими дітьми здійснюється мною за декількома напрямками, і вона розділена на кілька етапів:
1.Вивчення індивідуальних особливостей кожного учня - і фізичних, і психологічних, і особистісних, зокрема особливостей розумової діяльності і навіть умов життя в родині. Для цього я використовую особисті спостереження, анкетування, бесіди з батьками, а також спираюся на результати досліджень, проведених практичним психологом і педагогами-організаторами.
2.Складання або підбір диференційованих завдань, пов’язаних зі збільшенням обсягу навчального матеріалу.
3.Постійний контроль за результатами роботи учнів, згідно з якими змінюється характер диференційованих завдань.
Головною метою сучасного навчального закладу є створення умов для розвитку обдарованихдітей.На мою думку, її реалізація забезпечується такими чинниками:                                                                                                            
високим ступенем свободи дітей у виборі видів занять не лише в школі, а й поза нею;
переважанням інтерактивних методів навчання на уроках та в позаурочний час.
Таким чином, робота педагога з обдарованими дітьми – це складний процес, який ніколи не закінчується. Він вимагає від вчителів  особистісного зростання, ґрунтовних знань психології обдарованихдітей, а також тісної співпраці з психологами, іншими вчителями, адміністрацією та обов’язково з батьками учнів. У своїй діяльності користуюся програмою розвитку обдарованості учнів   та принципами організації змісту навчання для обдарованих школярів (додатки 1,2).
Варто наголосити, що для того, щоб працювати з талановитою молоддю, потрібно багато працювати над собою, постійно вдосконалюватися. Тільки щире зацікавлення успіхамидитини дасть результат – підвищенняякостіосвіти.
Результатом роботи над проблемою стали  успіхи гімназистів в інтелектуальних і творчих змаганнях різних рівнів (додаток 3), методичні розробки, які представлялися на міських і обласних виставках дидактичних і методичних матеріалів. Виступи із методичної проблемибули заслухані на засіданнях творчої групи  вчителів НВК «Гімназія №14 імені Василя Сухомлинського»  в рамках роботи над експериментом «Розвиток інтелектуально-творчого потенціалу особистості в умовах інноваційного освітнього середовища». Із результатами роботи над цією проблемою ознайомилися вчителі м. Луцька на заняттяхміської школи передового педагогічного досвіду.
Отже, досвід засвідчує, що для ефективного розвитку обдарованості учнів необхідно створювати умовидля пізнавальної активності і внутрішньої мотивації, в яких кожна особистість може повною мірою реалізувати свій інтелектуально-творчий потенціал.



Додаток 1


Програма  організації навчання  для  розвитку обдарованості учнів повинна відповідати їх специфічним потребам та можливостям, а також цілям, які висуваються до навчання цієї категорії учнів.

Програма  по розвитку обдарованості повинна:

         Надавати можливість для поглибленого вивчення тем, які обирають учні;

Забезпечувати самостійність у навчанні, тобто навчання, яке керується самою дитиною;

Розвивати методи та навички дослідницької роботи;

Розвивати творче, критичне та абстрактно-логічне мислення;

Заохочувати та стимулювати висування нових ідей, які руйнують звичні стереотипи та загальноприйняті погляди;

Сприяти розвитку самопізнання та саморозуміння, усвідомленню своєрідності власних здібностей та розумінню індивідуальних особливостей інших людей;

     Вчити дітей оцінювати результати роботи за допомогою різноманітних критеріїв, заохочувати оцінювання роботи самими учнями.

Забезпечувати сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з  іншими учнями.

 Допомагати обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.




Додаток 2

Принципи організації змісту навчання для обдарованих учнів




1.Гнучкі змістові “рамки”, які забезпечують можливість включення для вивчення тих чи інших тематичних розділів.

 2.Крупні змістові одиниці; вивчення широких   (глобальних) тем та проблем.


 3.Міждисциплінарний підхід до вивчення змісту.

  4.Інтеграція тем та проблем для вивчення, які відносяться до однієї чи різних галузей знань, шляхом встановлення внутрішніх взаємозв‘язків змістового характеру.


  5. Принцип насиченості змісту навчання.

      6. Проблемний характер вивчення змісту чи вивчення   відкритих тем та проблем.








Додаток 3

Результати участі  учнів А.В.Свинчука
у предметних олімпіадах




Навчальний рік
Міська
Обласна
2005-2006

Дмитрук О.,6-А,І м.
Бабій В.,4-А,І м.
-
2006-2007

Дмитрук О., 7-А, ІІІ м.
Дудар Н., 7-А, ІІІ м.
Маринкевич Л., 6-А, ІІІ м.
Бабій В., 5-А, ІІ м.
Столярук А., 4-А, ІІ м.
-

2007-2008
Маринкевич Л., 7-А, І м.
Гавура К., 7-А, ІІ м.
Степанюк М., 6-Б, ІІІ м.
Столярук А., 5-А, ІІ м.
Ящук Ю., 4-Б, ІІ м.
Свинчук Д., 4-Б, І м.
Маринкевич Л., 7-А,
 ІІ м.
Ящук Ю., 4-Б, І м.
Свинчук Д., 4-Б, ІІ м.
2008-2009

Степанюк М., 7-Б., ІІІ м.
Столярук А., 6-А, І м.
Кошинська І., 6кл., ІІ м.
Ящук Ю., 5-Б, ІІІ м.
Свинчук Д., 5-Б, І м.
Столярук А., 6-А, ІІ м.
Свинчук Д., 5-Б, ІІІ м.

2009-2010

Столярук А.,7-А, І м.
Кошинська І., 7-А, ІІ м.
Свинчук Д., 6-Б, І м.

Столярук А., 7-А,ІІІ м.
Свинчук Д., 6-Б, ІІІ м.
-
2010-2011

Свинчук Д., 7-Б, І м.
Войтович С., 7-А, ІІ м.
Баборига А., 4-В, ІІ м.
Король В., 4-В, ІІІ м.

Свинчук Д., 7-Б, ІІ м.
-
2011-2012

Король В., 5-В, ІІ м.

2012-2013
Баборига А., 6-А, ІІІ м.
Ковальчук Д., 6-А, ІІІ м.
Романюк Ю., 5-А, ІІІ м.

2013-2014

Ковальчук Д., 7-А,ІІ м.
Баборига А., 7-А,ІІ м.
Копачинська А., 4-А, ІІІ м.

Ковальчук Д., 7-А,ІІ м.

2014-2015
Копачинська А.,5-А, ІІІ м.
Тодорук Н., 5-А, ІІІ м.
Мазурець Я., 4-Б, ІІІ м.











Участь у конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт
(підготовка вчителем Свинчуком А.В. до базової контрольної роботи)

Навчальний рік
Міський
Обласний
Всеукраїнський
2005-2006
Соловей А.,6-А, ІІ м.

Шамрило Ю., 5-В, ІІІ м.

2006-2007
Дудар Н., 7-А, І м.
Васильєва А., 6-А, ІІ м.
Гавура К., 6-А, ІІ м.
Соловей А., 7-А, І м.
Бабій В., 5-А, ІІ м.
Собуцький М., 6-Б, ІІм.
Шамрило Ю., 6-А, І м.
Бабій В., 5-А, ІІІ м.
-
2007-2008
Бабій В.,6-А, ІІ м.
Собуцький М.,7-Б, І м.
Шамрило Ю.,7-В,І І м.
Громова М., 7-В, ІІІ м.
Ясюк Є., 6-А, ІІ м.
Малиха М., 7-А, І м.
Малиха М., 7-А, І м.
Шамрило Ю.,7-В, ІІІ м.
Собуцький М.,7-Б, І м.
Бабій В., 6-А, ІІ м.

Малиха М., 7-А,ІІ І м.
2008-2009
Штельмах І., 7-А, І м.
Бабій В., 7-А,І м.
Собуцька К., 6-А, ІІ м.
Ясюк Є., 7-А, І м.
Комашко А., 6-А, ІІ м.
Ясюк Є., 7-А, І м.
Бабій В., 7-А,І м.
Собуцька К., 6-А, ІІ м.
Штельмах І., 7-А,ІІ м.

Ясюк Є., 7-А, І м.

2009-2010
Войтович С., 6-А, ІІ м.
Собуцька К., 7-А,І м.
Адамюк І., 6-А, ІІІ м.
Комашко А., 7-А,  І м.

Комашко А., 7-А,  І м.
Собуцька К., 7-А,І м.

Комашко А., 7-А,  ІІІ м.

2010-2011
Войтович С., 7-А, І м.
Адамюк І., 7-А,І м.

Адамюк І., 7-А, ІІІ м.


2011-2012

Цвіх В., 5-Б, І м.


2012-2013
Цвіх В.,6-Б, І м.
Михальчук Б., 6-Б, І м.
Ковальчук Д., 6-Б, ІІ м.

2013-2014
Цвіх В.,7-Б, І м.
Михальчук Б., 7-Б, І м.
Цвіх В.,7-Б, ІІ м.
Михальчук Б., 7-Б, ІІІ м.
Ковальчук Д., 7-А, І м.
Матвіюк Б., 7-Б, ІІ м.


2014-2015
Гупало П., 5-Б, ІІ м.
Цюрняк Б., 7-Б, І м.

Копачинська А., 5-А, ІІІ м.


Результати участі гімназистів
у Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості,
присвяченого  Шевченківським дням «Об'єднаймося ж, брати мої!»
(керівник – Свинчук А.В.)

Рік
Міський
Обласний
Всеукраїнський
2009-2010 н.р.
Столярук А. (І м.)
Столярук А. (І м.)
Столярук А. (І м.)
2010-2011 н.р.
Свинчук Д. (І м.)
Свинчук Д. (І м.)
Свинчук Д. (І м.)
2011-2012 н.р.
Комашко А. (І м.)
Комашко А. (І м.)
Комашко А. (І м.)
2012-2013 н.р.
Філевський Н. (І м.)
Філевський Н. (ІІ м.)
-
2013-2014 н.р.
Матвіюк Б. (І м.)
Матвіюк Б. (І м.)
-
2014-2015 н.р.
Цвіх В. (І м.)
Цвіх В. (ІІ м.)
     -
                                    Результати участі учнів гімназії
в турнірах юних істориків
(керівник команди: Свинчук А.В.)

Рік
Міські
Обласні
Всеукраїнські
   2004-2005 н.р
Перій О. (І м.)
Кулай О.
Романчук Ю.
Сидорук М.
Бортник Л.
Перій О. (І м.)
Кулай О.
Романчук Ю.
Сидорук М.
Бортник Л.

Перій О. (ІІІ м.)
2005-2006 н.р.

Бортник Л. (І м.)
Філіпчук Ю.
Сидорук М.
Дмитрук О.
Дудар Н.
Бортник Л. (ІІ м.)
Філіпчук Ю.
Сидорук М.
Дмитрук О.
Дудар Н.


2006-2007 н.р.

Дмитрук О. (І м.)
Дудар Н.
Малиха М.
Маринкевич Л.
Драч І.
Дмитрук О. (ІІІ м.)
Дудар Н.
Малиха М.
Маринкевич Л.
Драч І.
Дмитрук О. (ІІ м.)

2007-2008 н.р.

Маринкевич Л. (ІІ м.)
Малиха М.
Марценюк І.
Степанюк М.
Ясюк Є.


2008-2009 н.р.
Штельмах І.
Ясюк Є. (І м.)
Підцерковний Б.
Степанюк М.
Редько В.
Штельмах І.(ІІм.)
Ясюк Є
Підцерковний Б.
Степанюк М.
     Редько В.

Штельмах І.(ІІм.)
Ясюк Є. (І м.)
Підцерковний Б.
Степанюк М.
Редько В.
2009-2010 н.р.

Дідух С.
Свинчук Д.
Войтович С.
Ящук Ю.
Столярук А. (ІІІ м.)


2010-2011 н.р.

Комар Ю.
Костюк Т.
Кушнір О.
Гулюк Л.
Гут В. (ІІ м.)


2011-2012 н.р.

Комар Ю.
Кушнір О.
Гут В.
Баборига А.
Лукаш Я. (І м.)
Кушнір О.
Гут В.
Лукаш Я. (ІІІ м.)

  2012-2013 н.р.

Телючик М.
Щербик К.
Гут В.
Семенова М.
Шпак Т (І м.)


2013-2014 н.р
Баборига А.
Глушко Е.
Мороз Г.
Ковальчук Д. (ІІ м.)
Баборига А. (ІІІ м.)
Глушко Е.



1 коментар: